SEMNAL PUTERNIC PENTRU CONSUMATORI: FII INFORMAT, ÎNTREABĂ!

„Un consumator poate fi păcălit în diferite segmente ale mediului de afaceri, de la vânzarea chibritelor și până la automobile, apartamente. Agenția pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieții stă la straja agenților economici care vor să se îmbogățească de pe umerii consumatorilor”, a spus şeful direcţiei control metrologic, Andrian Bunduc. Potrivit opiniei acestuia, „Aproximativ 80% din consumatorii care ajung în plasa agenților economici sunt consumatorii de clasă medie sau persoanele social vulnerabile, din lipsă de informare.” Despre practicile abuzive de înșelare a consumatorilor au discutat mai mulți experți, în cadrul conferinței „Produse Smart de Încredere”, organizate de APCSP.

 

„Scopul conferinței este unul foarte nobil, de o importanță majoră pentru mine. Vreau să transmit un semnal societății, convingerea că echipa APCSP depune toate eforturile pentru ca fiecare consumator să beneficieze de un tratament corect, să fie respectat si informat. Subliniez, atât timp cât consumatorul este indiferent, noi nu-l vom putea sprijini în soluționarea problemelor sale”,  spune Iurie Eremia, director APCSP, în interviul cu redacția Valand Magazine.

Iurie declară cu multă convingere: „APCSP este o instituție de stat, dar și prima instituție a oamenilor. Noi protejăm consumatorul, nu mediul de afaceri. Sesizăm zilnic practici înșelătoare sau chiar abuzive.”

Directorul APCSP mai adaugă: „Astfel de evenimente sunt un prilej de a crea o punte de legatură cu alte țări. Îmi propun să preluăm din experiențele țărilor străine, inteligente, precum Japonia, și să implementăm practicile bune în Moldova. Voi fi în permanență un colaborator apropiat cu vecinii noștri, Ucraina și România. Mai mult, mă interesează cum funcționează protecția consumatorului în China, de exemplu, unde locuiesc milioane de oameni.”

APCSP și alte organe competente, execută avertizări și aplică sancțiuni agenților economici pentru lezarea drepturilor consumatorilor. Cele mai frecvente încălcări se înregistrează în prestarea serviciilor petroliere, serviciul transportare a pasagerilor în regim taxi, agenții de turism. Despre aceste cazuri ne vorbește șeful direcției Control Metrologic, Andrian Bunduc:

„Sunt mai multe metode prin care un consumator poate fi păcălit la stațiile de alimentare. Aceasta se petrece fie prin calitatea, cantitatea livrată de combustibil și neeliberarea bonului fiscal. Îndemn pe orice șofer să solicite respectuos bonul de plată. Asta e una din cele mai bune practici care ne permite să livrăm agentului economic prescripții de înlăturare a neconformităților. Țin să adaug, că în ultima perioadă am făcut regulă în serviciul transportare a pasagerilor în regim taxi. Agenții economici se eschivau de la plăți pentru bugetul public. I-am provocat să utilizeze taximetrele, să afișeze pe portierele din față ale mașinii tarifele care să fie vizibile de la 5 metri.” 

Domnul Bunduc ține să mai menționeze: „Am luptat cu centrele de comercializare a produselor de uz casnic, dar și cu piețele. Piața centrală este o „gaură neagră”, un fenomen pentru care avem nevoie de timp ca să-l înlăturăm. Fluxul de persoane din piața centrală se datorează crezului populației în produse ieftine. De multe ori consumatorii regretă achizițiile făcute în piața centrală. În plus, agenți economici nici nu prea există acolo, doar patentanți sau chiar persoane fără autorizație. Experții din Marea Britanie au avut nevoie de 5 ani ca să închidă piețele din Oxford, Cambridge, și să creeze centre comerciale în schimb. Spre asta ne îndreptăm și noi, e o muncă comună cu primăria, Ministerul Afacerilor Interne, poliția. Am trasat direcții de inspecție și vizite de consultanță în segmentul metrologie. Ne mai preocupă vânzarea metalelor prețioase, unde există mari contraste de prețuri, reduceri nejustificate sau de sărbători care duc în eroare consumatorul.

 

Tot la acest subiect, Iurie Eremia remarcă următoarele: Eu merg în locuri autorizate să fac achiziții. N-am să cumpăr niciodată carne din piața centrală, produse lactate, parfumuri, cremuri chiar și haine. Mă tem să presupun ce fel de „mutanți” s-ar putea să procur în loc de legume. Nu vrem să luptăm cu omul care le vinde, dar cu fenomenul importului în țară a acestor mărfuri. Suntem în strânsă legătură cu serviciul vamal care ne semnalează la fiecare intrare de produse dubioase în țară prin RAPEX, un program complex și rapid de alertă.”

El ne mai dezvăluie și alte practici înșelătoare: „Tot mai frecvent, data fabricării lipsește de pe ambalajul produselor, este scrisă pe un sticker și aplicată pe deasupra. Recent am aplicat o sancțiune de 100 mii lei unei agenții de turism care doar desenează bilete de avion cu multe promisiuni nule, dar mai puține zboruri directe. Probabil i-a fost retrasă și licența.”

 

Iurie Eremia susține că nu se mai întâlnesc practici de corupție pasivă în rândul funcționarilor agenției sale: „Inspectorul este supus riscului de corupere. Desigur, i se propun sume de bani sau servicii pentru a crea avantaje unor agenți economici. Îndrăznesc a spune că mi-a reușit să scot corupția din instituție. Noi nu ne ascundem, nu ne dorim să prezentăm dubii. Suntem monitorizați și verificați trimestrial de organe precum CNA, Curtea de Conturi, Inspecția Financiară, etc.”

 


Комментарии:

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован.