Cafeaua: prieten sau dușman?

cafea-aromataPentru unii o plăcere, pentru mulți o necesitate zilnică și chiar un element fără de care „nu pot funcționa“, deopotrivă recomandată și interzisă pentru sănătate: cafeaua. Aliment, drog, medicament, terapie de detoxifiere… este important să înțelegem „cafeaua noastră cea de toate zilele“ pentru a o folosi ca aliat al organismului nostru, și nu ca dușman.

Beneficiile consumului de cafea

”The New England Journal of Medicine” a publicat în 2012 rezultatele unui studiu realizat pe mai mult de 400.000 de persoane cu vârsta cuprinsă între 50 și 71 de ani, fără istoric de afecțiuni cardiovasculare, infarct sau cancer. S-a constatat că consumul de cafea, atunci când nu este asociat cu fumatul, scade riscul de mortalitate în general și datorată diferitor cauze patologice.
De asemenea, conform Harvard Medical School, în 2011, mai multe studii au evidențiat diferite beneficii ale consumului (moderat) de cafea în:

  • protecție împotriva unor forme de cancer (endometrial, de prostată, de sân);
  • Alzheimer (studii de laborator efectuate de cercetătorii japonezi au descoperit efecte de regenerare a memoriei la șoarecii cu risc de degenerare cerebrală);
  • diabetul de tip 2;
  • afecțiuni cardiovasculare;
  • afecțiuni hepatice (anumite studii arată că consumul moderat de cafea scade nivelul unor enzime implicate în inflamarea țesutului hepatic).

412971_kofe_zerna_napitok_par_aromat_1680x1050_www.GdeFon.ru_Știai că efectele psihoactive ale cafelei pot fi similare cu cele ale cocainei și amfetaminelor? De asemenea, metabolismul cafelei este potențat de fumat și de consumul de marijuana, respectiv este accelerat de contraceptivele orale.

Specialiștii avertizează că efectele benefice sau nocive ale cafelei pot depinde de mai mulți factori:

• Calitatea cafelei, gradul de prăjire, condițiile de depozitare (dacă este mai veche, de exemplu).
• Aditivii adăugați (conform prof. Gh. Mencinicopshi, din rațiuni ce țin de maximizarea profitului, cafeaua poate conține anumiți aditivi care dau luciu boabelor de cafea, coloranți artificiali, uleiuri, gelatine, soluții de zaharoză, diferite substanțe substituente).
• Contextul de sănătate și stilul de viață al fiecărei persoane.

Produsele cosmetice care conțin cafeină pot ajuta la scăderea inflamației și roșelii pielii, precum și la atenuarea cearcănelor și a edemelor de sub ochi. Cafeaua măcinată, adăugată în cremele împotriva celulitei, pot spori efectele acestora.

Cafeaua – protecție anticancer

Cercetări recente asociază consumul moderat de cafea cu un grad moderat de protecție împotriva cancerelor asociate cu obezitatea, estrogenul și dereglările de insulină.

cafea-5Cafeaua crește performanțele cognitive

Cafeaua acționează asupra creierului prin mai multe mecanisme, dintre care principalele vizează receptorii de adenozină (o substanță implicată în inducerea somnului și scăderea activității cerebrale). Există studii care indică creșterea performanțelor cognitive după consumul de cafea pe termen lung, însă numărul și relevanța acestor studii nu permite încă generalizarea acestor concluzii.
În general, efectul de energizare al cafelei este unul pe termen scurt și ne poate ajuta în activitățile zilnice. Pe de altă parte, cafeina în exces (pe care o putem ingera nu numai din cafea, ci și din băuturi energizante, dulciuri sau anumite medicamente) poate suprastimula glandele suprarenale, ceea ce generează așa-numita ”oboseală adrenală”, în urma creșterii nivelului de cortizol (supranumit ”hormonul stresului”). Este o posibilă explicație pentru acele persoane care, deși consumă cafea (și nu în cantități mici), tot se simt obosite și fără energie.

Antioxidanții din cafea au efecte cardioprotectoare

În condițiile în care multe persoane nu consumă cantitatea minim necesară de antioxidanți din alimentație, cafeaua poate, într-o anumită măsură, să aducă acest aport. Antioxidanții din cafea și ciocolata neagră au efecte cardioprotectoare și combat stresul oxidativ.

Cafeaua decofeinizată ajută în diabet

În februarie 2012, cercetătorii de la Mount Sinai School of Medicine au realizat un studiu pe animale de laborator în urma căruia au constatat următoarele: cafeaua decofeinizată contribuie la îmbunătățirea metabolismului cerebral asociat cu diabetul de tip 2, ceea ce reprezintă un factor de risc pentru demență și alte afecțiuni neurodegenerative. Cercetătorii cred că aceste efecte protectoare se datorează nu atât cafeinei, cât combinației de diferiți alți nutrienți din cafea (printre care și magneziul și cromul, implicați în controlul glicemiei).

coffee-before-workoutÎn exces, poate crește colesterolul, însă are efect anticancerigen

Unele studii indică faptul că în forma nefiltrată (de exemplu cea fiartă), cafeaua conține diterpene, niște substanțe uleioase care contribuie la creșterea nivelului colesterolului. Pe de altă parte, aceleași substanțe au anumite efecte anticancerigene, așadar părerile specialiștilor sunt împărțite.

Efecte negative și riscurile consumului exagerat de cafea

Printre acestea se numără:

  • Risc crescut de cancer pulmonar (China, 2010);
  • Palpitații, hipertensiune, insomnii, agitație;
  • Rigidizarea pereților arteriali;
  • Creșterea riscului de osteoporoză din cauza eliminării urinare a calciului (în special la femeile cu un aport alimentar scăzut de calciu, conform ”Osteoporosis International Journal”, 2006);
  • Urinare excesivă, deshidratare;
  • Malabsorbția calciului și a magneziului (ambele importante pentru sănătatea osoasă și cea cardiovasculară). Unele studii vorbesc și despre scăderea nivelului de fier în urma consumului anumitor tipuri de cafea;
  • Arsuri gastrice, reflux gastroesofagian, iritarea mucoasei intestinale;
  • Efecte de tip ”sevraj” când se încearcă renunțarea la cafea sau diminuarea dozei consumate zilnic;
  • Printre ”efectele de sevraj” în urma reducerii sau a opririi consumului de cafea se numără durerile de cap, constipația, irascibilitatea și oboseala. Toate aceste simptome dispar însă după ce organismul se obișnuiește cu o cantitate mai mică de cafea sau chiar fără.

Părerile sunt împărțite. Soluția: consumul echilibrat….

Cercetările din ultimii ani care au evidențiat efectele pozitive ale consumului de cafea atrag însă atenția și asupra următoarelor aspecte:

  • Pentru a avea efecte benefice, consumul de cafea trebuie să fie moderat și să se asocieze cu o dietă echlibrată.
  • Asocierea dintre fumat, respectiv sedentarism și cafea diminuează substanțial efectele benefice ale cafelei.
  • Nu toată lumea reacționează la fel la cafea. Diferite afecțiuni sau predispoziții genetice (cum ar fi deficiențe în metabolizarea sau detoxifierea hepatică a cafelei, respectiv alți factori ce țin de stilul de viață) pot afecta efectele, pozitive sau negative, ale consumului de cafea.
  • Băutorii de cafea trebuie să nu uite că aceasta poate fi mai mult sau mai puțin benefică pentru organismul și starea lor generală în funcție de cantitatea de zahăr, laptele și celelalte ingrediente pe care le poate conține cafeaua sau specialitățile cu cafea.
  • Deși există anumite efecte benefice ale consumului de cafea în general, nu se recomandă consumul constant de către toate persoanele.

beneficiile-nestiute-ale-consumui-regulat-de-cafea-317287…Dar și alimentația sănătoasă și detoxifierea

Detoxifierea organismului și aportul variat de nutrienți sunt foarte importante pentru sănătatea ta în general. Dacă nu vrei să renunți complet la micile plăceri, printre care se numără și cafeaua – nici o problemă, atâta timp cât ai grijă de alimentația și stilul tău de viață.
Dacă crezi că ai nevoie de cafea pentru a combate oboseala, lipsa de energie, constipația și anumite probleme digestive, îți propunem nu să renunți complet la cafea, ci să încerci rezolvarea acestor probleme printr-o cură naturală și eficientă.

Facebook Comments

Post a comment